De Seat 850, 4 puertas (4-deurs)
Seat, nu deel uitmakend van de Volkswagen groep, behoorde voorheen toe aan Fiat. Doorgaans maakte Seat exacte kopieën van het Fiat gamma, al waren er uitzonderingen, zoals de 850 4-deurs, die van 1968 tot 1974 in het Seat gamma terug te vinden was.

Zo zag de Fiat 850 en de "normale" Seat 850 er uit.
De Seat 850 Especial 4-puertas. Die 2 extra deuren maakten hem een heel andere auto.
Het Spaanse SEAT (Societad Espanol de Automoviles Turismo) had een Fiat licentie sinds 1950 en fabriceerde dus exacte kopieën van het Fiat gamma voor de Spaanse markt. Hun grootste succes was de Seat 600, de Spaanse versie van de Fiat 600, waarvan zij zowat 100.000 stuks per jaar vervaardigden.
Doorgaans was Seat erg volgzaam wat de modellen van Fiat betrof, al waren er enkele
uitzonderingen. Af en toe maakten zij een eigen variante op het Fiat-thema. De Seat 850 cuatro puertes (vierdeurs) was daar een voorbeeld van.
Die paar deuren meer maakten de auto veel toegankelijker (boven: 2-deurs, onder 4-deurs)
De Fiat 850 verscheen op de markt in 1964 en had in Italië een zeker succes. Natuurlijk kreeg Seat de licentie van het 850-model, maar zij zagen ook potentieel in de 4-deursstudie van de carrossier Francis Lombardi. Zo werd dus de Seat 850 4-deurs geboren. De Spaanse koper van de 850 had keuze tussen 2 lengtes: de “gewone” 850 4-deurs, 203 cm lang, en de 850 4-deurs "especial", die 218 cm lang was.
Achteraanzicht van de Seat 850 4-deurs
Zoals bij de Fiat: bagagekoffer vooraan
Het dashboard van de Seat, identiek aan de Fiat
De Seat 850 4 puertas in al zijn glorie
Net zoals de Fiat 850 had de Seat de 850 cc motor achteraan. Bij de 4-deurs versie was die meer afgetekend, stak die meer achteruit. De motor ontwikkelde, net als de Fiat, 37 pk met een enkele carburator en 47 pk met een dubbele carburator.
De 850 liep bij Seat van de band tot en met het jaar 1974.
De 850 4 puertas in zijn thuisland, het zonnige Spanje
(Jan V.E.)
Bronnen:
1) “Toutes les Voitures du Monde”, Edition Spéciale, L’Automobile Magazine, Neuilly-sur-Seine, France (Verschillende jaargangen)
2) Nick Georgeano: “Autos, Encyclopédie complète, 1885 à nos jours”, Edition de la Courtille
3) Roger Gloor: “Nachkriegswagen, Personenautos 1945 – 1960”, Hallwag Verlag, Bern und Stuttgart.
4) Ton Lohman: “ Oldtimer Catalogus “ Uitgeverij Elmar B.V., Rijswijk.
5) Eigen documentatie
Websites:
http://www.historiaseat.com/850/k850.htm
http://www.club850berlina.org/
http://www.autoretro.net/Album%20Seat%20850%204%20p.htm
In de rand van dit artikel:
Seat is niet de enige constructeur die een 4-deurs maakte van de Fiat 850. De Italiaanse carrossier Alemano deed dat ook. Althans, hij deed een poging. Of er veel exemplaren van zijn 4-deurs van de band gelopen zijn is ons een raadsel.
Twee carrosserie-studies van Allemano voor de Fiat 850, boven een sport-versie, onder een 4-deursversie