Oldtimer top 3
Als liefhebber van oldtimers heb ik altijd een top 3 in mijn hoofd gehad. De auto op nummer 1 ligt nog steeds buiten mijn financiële bereik. Op nummer 2 stond een Ford Escort Mk1, wat wel een haalbare droom was.
Mijn ouders reden vroeger met sportieve Fords, dus ik ben opgegroeid met Ford en zelf ook fan van het merk. Voor mijn dagdagelijkse verplaatsingen rijd ik met een Ford Focus RS Mk3, de verre nazaat van de Escort.
Ik ging niet gericht op zoek naar een oldtimer, maar hield wel de oldtimermarkt in mijn streek in de gaten. Zo wist ik altijd welke auto’s er te koop stonden. Op een bepaald moment zag ik dat er een Ford Escort Mk1 te koop werd aangeboden op slechts 10 kilometer van mijn woonplaats. Die kans kon ik niet laten liggen. Ik wou absoluut even gaan kijken. Mijn oom vergezelde mij voor deskundig advies.
De Ford Escort Mk1 bleek in slechte staat. Naast de Mk1 stond ook een Mk2 in betere staat, maar de mooie rondingen van de Mk1 spraken me meer aan dan het hoekige ontwerp van de Mk2. De Mk1 voelde als de perfecte combinatie van nostalgie en karakter. Toen mijn oom beloofde om te helpen bij de restauratie, was de beslissing snel gemaakt en werd ik de trotse eigenaar van een Ford Escort Mk1 uit 1968.
Geschiedenis Ford Escort
De Ford Escort kwam in 1968 op de markt en groeide uit tot een enorm verkoopsucces. Het model maakte ook naam door de vele successen in de rally, waar de Escort uitblonk dankzij zijn lichte gewicht, wendbaarheid en betrouwbare motor. Vooral de RS1600-uitvoering, met een motor ontwikkeld door Cosworth, wordt beschouwd als een legende in de rallygeschiedenis.
Mijn Escort werd oorspronkelijk gebouwd in een Duitse fabriek, die toen één van de belangrijkste productiecentra voor dit model was. Voor hij in mijn bezit kwam, werd de wagen geïmporteerd vanuit Hongarije. Meer details over de levensloop van de wagen heb ik helaas niet.
Langdurige restauratie
Er was duidelijk veel werk aan de wagen en we besloten onmiddellijk over te gaan tot een volledige restauratie.
Wat voor ons haalbaar was, hebben we zelf gedaan: demonteren, schoonmaken, herstellen en opnieuw monteren van onderdelen. Voor het zandstralen en spuitwerk schakelden we professionals in.
Uiteindelijk duurde de restauratie maar liefst 7 jaar. We kenden tegenslagen, maar er werden vooral ook veel mooie herinneringen gemaakt. Het is een traject waar ik met veel trots op terugkijk en het heeft de wagen voor mij nog waardevoller gemaakt. Het bijzonderste aan de restauratie is dat ik alle werken samen met mijn oom deed. Hij speelde een enorm belangrijke rol in het restauratieproces en ik ben hem daar eeuwig dankbaar voor. Zonder zijn hulp en kennis was dit project mij waarschijnlijk nooit gelukt.


De weg op en genieten
Toen de wagen eindelijk rijklaar en gekeurd was, wou ik vooral de weg op en is de verdere afwerking wat stilgevallen. Vooral de zetels en de binnenbekleding wil ik in de toekomst nog aanpakken. Dan is de Ford Escort niet alleen technisch perfect, maar is ook het interieur helemaal top.


Als dank heb ik mijn oom al meerdere keren getrakteerd op oldtimerritten met een bolletje-pijltje-systeem, iets wat we allebei erg leuk vinden. Die ritten zijn altijd bijzonder en het is geweldig om te zien hoe trots ook hij is op het resultaat. Dit soort uitstapjes staan in de toekomst zeker nog vaak op onze planning!
door Cliff Bulcke
© Patje D