Renault R16 - familiewagen en toch revolutionair

De Renault R16 die ontworpen was als familiewagen en bedoeld was om te verkopen aan de brave familievader met vrouw en kinderen, was tegelijkertijd een voor zijn tijd revolutionaire auto. Hij was een voorloper op vele domeinen.

In het midden van de jaren ’60 miste Renault een familiewagen in zijn gamma. De Frégate had zijn tijd wel gehad en moest dringend vervangen worden. De vervanger van de Frégate mocht best wel speciaal zijn, dachten de ingenieurs van Renault.

Renault R16
De Renault 16 in zijn element, langs Franse wegen

Het resultaat van hun werk was voor het eerst te zien op het salon van Parijs in 1965. Toen gaf de Régie Renault aan zijn auto’s nog nummers, geen ronkende namen, geen hoogdravende en gezochte titels. Renault noemde zijn nieuwe auto dus gewoon R(enault) 16.

Toch ging er achter deze ordinaire no-nonsense naam heel wat schuil. De Renault 16 was één van de eerste 5-deurs wagens die geen utilitaire functies had. Het was de eerste 5-deurs gezinswagen, zeg maar. Het was ook de eerste gezinswagen met moduleerbaar interieur. Men kon de voor- en achterzetels in verschillende standen zetten naargelang het aantal personen of naargelang het vrachtje dat men in de R16 wilde vervoeren. Nu is dit gewoon bij een gezinswagen, maar toen was dit een baanbrekende visie.

Renault R16
Vooraanzicht van de R16

Renault R16
Achteraanzicht van de R16

De motor was in de eerste versies van de R16 een 4 cilinder 1500 cc motor, die samen met de versnellingsbak vooraan zat en ook de voorwielen aandreef. Deze opstelling had als enorm voordeel dat er binnenin een vlakke vloer was die veel mogelijkheden tot laden gaf.
De motor van de eerste versies van de R16 leverde 55 PK, maar dat werd met de volgende versies, de 16TS bijvoorbeeld, opgevoerd tot grotere vermogens.

Renault R16
Het multifunctionele interieur van de R16 in beeld gebracht

Renault R16
In een R16 kon heel wat bagage mee

Renault R16
Even binnenkijken in een R16

Renault R16
Het “brave” dashboard van de Renault 16

Renault R16
De R16, eerder een familiewagen

In de volgende versies kwam daar nog een andere nieuwigheid bij: het gesloten koelsysteem van de Renault motor. Naar dit systeem hoefde de bestuurder niet meer om te kijken, nooit meer bij te vullen, het koelsysteem was verzegeld. Het was gevuld met een speciale koelvloeistof en het eventuele bijvullen en onderhoud was voortaan de bevoegdheid van de garagist.

Renault R16
Een latere versie, herkenbaar aan zijn zwarte radiatorrooster

De R16 was een auto bedoeld voor de brave familievader maar was tegelijkertijd een van de meest revolutionaire auto’s van de brave Régie Renault. Ze hielden de R16 dan ook in de catalogus tot 1980. Er liepen in totaal zowat 1.850.000 exemplaren van de R16 van de band.

(Jan V.E.)

Bronnen:
1) Nick Georgeano: “Autos, Encyclopédie complète, 1885 à nos jours”, Edition de la Courtille
2) René Bellu: “Les voitures Françaises des année 60”, Editions Delville, Paris
3) Ton Lohman: “Oldtimercatalogus”, Uitgeverij Elmar, Rijswijk
4) Eigen archieven

Websites:
http://www.amicale-r16.com/
http://www.renault16.com/wij.htm
http://www.r16site.com/

Deze website gebruikt cookies om het gedrag van bezoekers te analyseren en om het gebruiksgemak voor bezoekers te verhogen. Door gebruik te blijven maken van deze website, geeft u toestemming voor het plaatsen van cookies. Lees ons cookiebeleid voor meer informatie.