De Renault Colorale (1952 – 1957)
Lang voor de monovolume in de mode was had Renault reeds een dergelijke auto in zijn gamma. De auto was heel praktisch maar het publiek was er blijkbaar nog niet klaar voor. Renault verbrede het gamma, maar het mocht niet baten. Na vijf jaar
werd de Colorale uit de Renault-catalogus geschrapt.
Op het salon van Parijs van 1949 werd de Renault Colorale voor de eerste keer aan het publiek voorgesteld: een break voor 6 personen en hun bagage. Renault noemde de auto toen nog Prairie.
Prairie bleef de naam voor de 6 persoons-break, maar later werd het Colorale gamma
in het leven geroepen. Dat Colorale gamma omvatte: de Prairie (6 personen-break), de taxi, de van, de Savanne bestelwagen, de pick-up en het chassis-cabine. Nog later werd een 4x4 aan het gamma toegevoegd. De naam Colorale ontstond door het samenvoegen van twee woorden: COLOniale en ruRALE. Daarmee wou men duidelijk maken dat het gamma bedoeld was voor de koloniaal, de landbouwer en iedereen die daar iets mee te maken kon hebben.
Vooraan de Colorale Praire, achteraan de Savanne.
De pick-up en de bestelwagen
De eerste jaren werd in de Colorale, bij gebrek aan beter, de vooroorlogse “85” motor van Renault ingebouwd. Dat was een 2400 cc motor die maximum 46 pk leverde. Die motor had het soms lastig met de Colorale, die leeg al 1700 kg woog. De maximum snelheid lag dan ook maar om en bij de 100 km per uur. Na een paar jaar bouwde Renault de Frégate-motor in de Colorale om deze wat
vinniger te maken.
Tekeningen over ladingsmogelijkheden van de pick-up (links) en de Prairie (rechts)
Het is merkwaardig dat de neus van de Colorale veel gelijkenis vertoonde met deze van de 4 pk. Zou dit toeval zijn of was dit opzettelijk, als ‘merkherkenning’, een eerste poging van ‘huisstijl', zoals dat tegenwoordig veel gebeurd.
Er is een merkwaardige gelijkenis tussen de neus van de 4pk en de Colorale
Een Colorale Praire op een oldtimershow te Reims
Een Colorale, gewoon langs de straat in Parijs (1994)
De Colorale taxi was een absolute flop. Let op het dak dat kon openklappen om de passagiers verse lucht te bezorgen.
Een Colorale 4x4 brandweerwagen op een show voor brandweerwagens in Frankrijk
Om de Colorale wat meer bekend te maken bij het publiek werd door Renault een expeditie op touw gezet met enkele Colorales. De auto’s reden van Vuurland naar Alaska, dwars door het Amerikaanse continent. Er werd 42000 kilometer afgelegd en in de Andes werden toppen van 4800 meter overwonnen.
Dat mocht allemaal niet baten, een groot succes werd de Colorale niet. In 1957, na zowat 80.000 Colorales, stopte Renault de productie.
De Frégate Domaine, de opvolger van de Colorale
(Jan V.E.)
Bronnen:
1) Nick Georgeano: “Autos, Encyclopédie complète, 1885 à nos jours”, Edition de la Courtille
2) Roger Gloor: “Nachkriegswagen, Personenautos 1945 – 1960”, Hallwag Verlag, Bern und Stuttgart.
3) René Bellu: “Les voitures Françaises des année 50”, Editions Delville, Paris
4) Automobilia n° 20 : “ Toutes les voitures Françaises, 1952, Salon 1951 ”, Histoires et Collections, Paris
5) Eigen archieven
Websites:
http://www.chez.com/renault/modeles/colorale/colorale.htm
http://www.colorale.org