Panhard CD

Panhard heeft zich altijd een sportief imago willen aanmeten. Daarom deed het merk regelmatig mee aan de 24-urenrace van Le Mans. Dat deden ze liefst met hun basismotoren en in het begin van de jaren '60 was dat de mechaniek van de PL 17, de Tigre-motor. Maar dan wel in een meer gestroomlijnd koetswerk.

Toen Panhard in 1962 een zege behaalde in zijn cilinderklasse had men de schitterende inval om een straatversie, een variante op de PL 17, van de raceauto te maken. De ingenieur die de racewagen ontwikkelde was Charles Deutsch, die vroeger samenwerkte met René Bonnet. De typebenaming van de nieuwe Panhard werd CD, de initialen van Charles Deutsch.

Panhard CD
De zege in Le Mans werd behaald door de Panhard nummer 53 die nu in het Automobielmuseum van Mulhouse staat, de vroegere Schlumpf collectie.

De straatversie Panhard CD verschilt in een paar opzichten van de raceversie. Deze laatste heeft een cilinderinhoud van 702 cc, terwijl de CD een motor van 848 cc heeft. Natuurlijk is het comfort groter in de CD en heeft de raceversie speciaal geventileerde remmen en wielen die een groter loopvlak toelaten. Merk ook op dat de racewagen plastiek overkappingen heeft op de koplampen, om een betere luchtweerstand te bekomen.

Panhard CD

Het concept van de Panhard CD was voor zijn tijd heel revolutionair. In feite is gans de auto geconstrueerd rond een centrale balk. Vooraan ligt de luchtgekoelde 848 cc motor opgehangen aan vier balken. De auto heeft bladveren vooraan en onafhankelijke vering achteraan. Omdat de carrosserie in kunststof is en sommige delen van de motor in aluminium, weegt het geheel slechts 580 kilo.

Panhard CD
Panhard CD
Panhard CD

In gedachten houdend dat dit een auto uit het begin van de jaren '60 is, moet men toegeven dat een weerstandscoëfficiënt (Cx) van 0,13 merkwaardig is. Zo haalde de raceversie met een kleine motor van 702 cc in de rechte lijn van Hunaudières in Le Mans de topsnelheid van 207 km/u.

Maar bij de Panhard CD moest de elegantie niet onderdoen voor de stroomlijn. Let bijvoorbeeld op de mooie overkapping van de achterwielen en de luchtinlaat en grille aan de voorkant van de wagen.

Panhard CD

Het dashboard legt de nadruk op prestatie en snelheid. De bestuurder krijgt 2 centrale wijzerplaten voor de neus en aan zijn rechterhand liggen, achter de versnellingspook, alle bedieningsknoppen in drie rijen netjes bij mekaar. Dit alles, samen met het mooie driespakig stuurwiel, straalt kracht en snelheid uit.

Bij de Panhard CD had men nog de keuze uit 2 versies: de Grand Tourisme, die maximum 160 km/u haalde en de Rallye, die dankzij een dubbele carburator 180 km/u snel kon zijn.
De Panhard CD was op de markt van 1963 tot 1965.

(Jan V. E.)

Panhard CD

Bronnen:
1) Nick Georgeano: "Autos, Encyclopédie complète, 1885 à nos jours", Edition de la Courtille
2) René Bellu: "Toutes les voitures Francaises 1963", Hors série Automobilia, Histoire et Collection, Paris
3) René Bellu: "Toutes les voitures Francaises 1964", Hors série Automobilia, Histoire et Collection, Paris
4) Eigen archieven

Websites:
http://autosfrancaises.free.fr/index.php?GOTO=zoomVersion.php&ID=1061
http://www.citroenet.org.uk

Deze website gebruikt cookies om het gedrag van bezoekers te analyseren en om het gebruiksgemak voor bezoekers te verhogen. Door gebruik te blijven maken van deze website, geeft u toestemming voor het plaatsen van cookies. Lees ons cookiebeleid voor meer informatie.