Mowag, de Zwitserse truck uit de jaren '50

Mowag behoorde ooit tot de selecte groep van Zwitserse vrachtwagens die kwaliteit hoog in hun vaandel droegen.
In de jaren ’50 bouwde het merk reeds ultra-platte dieselmotoren onder de laadvloer.

Mowag

Ooit was Zwitserland een belangrijke truckbouwer. Het land was gekend voor zijn onverslijtbare maar dure trucks. Saurer, FBW, Berna en Mowag spraken toen tot de verbeelding van elke truckfanaat. Spijtig genoeg zijn al deze truckmerken verdwenen of opgegaan in een groter geheel.

Mowag
De revolutionaire Mowag. Let op de cabine die letterlijk over de voorwielen hangt.

Nochtans zijn er in Zwitserland heel interessante trucks gebouwd. Neem nu Mowag. In de jaren ’50 bouwden zij al trucks met motor en versnellingsbak onder de laadvloer.

Mowag
Een zicht onder de laadvloer, plaats voor de motor en versnellingsbak

Dat de motor onder de laadvloer was gebouwd, letterlijk hangend tussen de wielen, kon men heel goed merken aan de vrachtwagen. Vooraan had hij een vlakke snuit. Rekening houdend met het comfort dat een trucker toen gewoon was, kan men stellen dat de Mowag veel ruimte bood in de cabine.

Mowag
De ultra-vlakke 8-cilinder, luchtgekoelde diesel

Onder de laadvloer hing dus de extra platte 8 cilinder 10,6 liter diesel motor die 150 pk leverde aan 2200 toeren per minuut. De motor was luchtgekoeld. Ook onder dezelfde laadvloer bevond zich de ZF versnellingsbak die het motorvermogen naar de achteras moest overbrengen. De vrachtwagen kon een vracht aan tot 9 ton.

Mowag Mowag
De ruime cabine met vlakke vloer

Van de Mowag zijn veel varianten gemaakt, tot een truck voor het transporteren van lange metalen staven toe.

Mowag
De Mowag, van bovenaf gezien. Het stuur staat rechts, wat toen gewoon was in berglanden als Zwitserland.

Mowag Mowag Mowag Mowag
De vele varianten van de Mowag-trucks, waaronder een versmalde cabine voor het transporteren van lange metalen staven.

De totale lengte van de vrachtwagen kon gebruikt worden voor de lading en de stuurcabine, er ging bij deze truck geen lengte verloren aan motor.

Mowag

Mowag werd in 1999 overgenomen door het grote General Dynamics concern en specialiseert zich nu in de productie van tanks en ander defensiemateriaal.

(Jan VE)


Bronnen:
1) G.N. Georgeano: “Commercial Vehicles”, uitgeverij Krause Publications, Iola, Wisconsin, USA
2) Peter J. Davis, “The World Encyclopedia of trucks”, Lorenz Books, London.
3) Eigen documentatie

Deze website gebruikt cookies om het gedrag van bezoekers te analyseren en om het gebruiksgemak voor bezoekers te verhogen. Door gebruik te blijven maken van deze website, geeft u toestemming voor het plaatsen van cookies. Lees ons cookiebeleid voor meer informatie.