Enzmann 506, een sportieve Zwitser
In 1957 was er op het autosalon van Frankfurt een nieuwe sportwagen te zien. Hij stond niet in de grote zaal tussen de gekende merken, maar eerder verborgen op een kleine stand.
De carrosserie was van kunststof en het onderstel en de mechaniek was van een Volkswagen
Kever. De auto had nog geen typebenaming, daarom koos Enzmann gewoon voor het nummer van de stand. De Enzmann 506 was geboren.
De Enzmann 506, mooi door zijn eenvoud
Hij lijkt een beetje op de Porsche 550RS Spyder, wanneer men het niet te nauw neemt tenminste. Het merkwaardigste aan de Enzmann 506 is echter dat hij geen deuren heeft, men moet in de auto klimmen. Voor dat klimwerk gebruikt men een opstapje in de zijkant van de carrosserie, men wipt één been naar binnen, men haalt het tweede been naar binnen en gaat zitten. Bij een hardtop-model van de Enzmann 506 klapt men eerst het dak naar voren, zodat het rechtop staat op het windscherm.
Let op de gleuf in de zijkant. Dit is geen luchtinlaat maar een opstapje om in de auto te klimmen.
Dat de auto geen deuren heeft, beschouwde de constructeur als een voordeel:
- men kan de auto parkeren op een krappe plaats zonder andere auto’s te beschadigen bij het openklappen van de deuren
- men hoeft zich niet in vier te plooien om in de sportwagen te kruipen
- de deuren kraken of piepen niet
- er valt geen tochtwind door de spleten van de deuren
Ook de kunststof carrosserie heeft zo zijn voordelen volgens Enzmann:
- kunststof is niet roestgevoelig
- de thermische isolatie van kunststof is beter dan die van metaal
- de eventuele reparatie is goedkoper dan bij metaal
Een Enzmann 506 met dak, dit diende naar voren geklapt om in te stappen
Het mechanisch hart van de Enzmann 506 is een VW-kevermotor, getuned door Okrasa. Wanneer men het nog iets krachtiger wou, kon de klant opteren voor een Porsche 1300cc
of zelfs 1600cc motor.
Een Enzmann Hardtop, een variante op de Enzmann 506
Er ontstonden in de loop der jaren enkele interessante varianten op de Enzmann 506:
- de hardtop met een kunststof dak dat bij het instappen naar boven kon geklapt worden
- de spider met een minimaal windscherm
Hoge productiecijfers heeft de Enzmann sportwagen nooit gehaald. Volgens sommige bronnen zijn er in totaal slechts een 80-tal gebouwd.
Vanaf 1967 had Enzmann trouwens serieuze bevoorradingsproblemen voor het kever-chassis. Uit noodzaak gebruikte men uiteindeljk tweedehandswagens en schadewagens. Maar wat later viel de productie helemaal stil.
Een 506 1300 TSV, met door Okrasa opgefokte motor
Even binnenkijken in de Enzmann 506. Het stuur komt blijkbaar uit een Karmann Ghia.
Voor de passagier zijn er 2 handvatten voorzien en een stootkussen (voorloper van de airbag).
Voor personen die momenteel op zoek zijn naar een exclusieve sportwagen heeft Enzmann goed nieuws. Sinds 2004 is de Enzmann 506 opnieuw in productie. Hij wordt, net als voorheen,
op een keverchassis gebouwd en er is keuze uit verscheidene motorvarianten.
Zoals de constructeur het zelf zegt: The thrill is back.
http://www.enzmann-506.ch
(Jan V.E.)
Bronnen:
1) Nick Georgeano: "Autos, Encyclopédie complète, 1885 à nos jours", Edition de la Courtille
2) Ton Lohman: "Oldtimer Catalogus", Uitgeverij Elmar B.V., Rijswijk.
3) Eigen archieven
Websites:
http://www.enzmann-506.ch
http://en.wikipedia.org/wiki/Enzmann
http://www.flickr.com/groups/enzmann506
http://images.google.nl/images?hl=nl&q=Enzmann%20506