Checker taxi's - "Yellow Cab"

Iedereen kent de Checker taxi's uit de Amerikaanse films van de jaren '50, '60, '70 en '80.
De Checker A10 was vele jaren te zien in het straatbeeld van de Amerikaanse steden en stond daar bekend als de legendarische "Yellow Cab".

Checker A10 taxi - 'Yellow Cab'

Checker A4 en Checker A6

Checker Motors Corporation werd opgericht op 2 februari 1923 in Kalamazoo (Michigan) door Morris Markin. De firma is één van de weinige autobedrijven geweest in de V.S. die niet tot de "Grote Drie" (GM, Ford en Chrysler) behoorde, dit vooral dankzij productspecialisatie.
Tussen 1923 en 1960 produceerde Checker taxi's en was hierin de grootste ter wereld. Het bedrijf was één van de eerste firma's na de Tweede Wereldoorlog die een nieuwe wagen presenteerde. De wagen, model A4 genaamd, was zeer ruim en zeer comfortabel voor de inzittenden. Dit maakte hem zeer nuttig als taxi. Het Model A4 werd opgevolgd in 1953 door de A6, een verbeterde versie van de A4, die werd gebouwd t.e.m. 1955.

Checker A4 taxi
Checker Model A4 1950
Checker A6 taxi
Checker Model A6 1953


Checker A8

Checker A8 taxi
In 1956 werd het nieuwe model A8 voorgesteld. Dit model werd meteen een groot succes en Checker kreeg van over heel de V.S. bestellingen binnen van verschillende taxibedrijven.
Voor het bedrijf brak er een succesvolle periode aan met groei en bloei. Om aan de vraag te voldoen, nam Checker meer personeel aan en werd de productie opgedreven.

Checker A10

Checker A10 taxi - 'Yellow Cab'
In 1959 werd de nu legendarische Yellow Cab voorgesteld. Het was een licht gewijzigde versie van de A8. Dit model bleef in productie t.e.m. 1982. Gedurende de productieperiode van de Checker A10 werden er maar weinige wijzigingen doorgevoerd.

Voor Checker zijn de jaren '60 één van hun succesvolste periodes geweest. Ze domineerden de taxi-markt volledig. Morris Markin zag zijn voertuigen rijden in alle regio's van de V.S. en was daar zeer fier op.
Tot aan zijn dood, in 1970, bleef Morris Markin zijn firma leiden.

Checker Superba en Checker Marathon

In 1960 werd het model A10 ook aangeboden op de markt van de gewone personenwagens onder de naam Superba. In 1964 werd deze naam veranderd naar Marathon. Uiterlijk en technisch waren de personenwagens gelijk aan de taxi-versie. Voor Checker werd de Superba/Marathon nooit een succes. De wagen bood geen hoogstaande techniek, alleen maar robuustheid, ruimte en betrouwbaarheid. Ze waren eigenlijk te simpel voor het Amerikaanse publiek.

Checker Aerobus

Checker Aerobus taxi
In de jaren '60 kwam er een speciaal model: de Aerobus. Deze wagen is eigenlijk niets meer dan een verlengde Superba/Marathon stationwagen. Checker zag in dit model potentieel bij grote hotels, luchthavens, enz..

Checker motor

De Checker A10 heeft verschillende motoren ingebouwd gekregen.
De eerste versie van de Superba/Marathon/Taxi had standaard een Continental 6-cilinder in lijn motor, met zij- of kopkleppen. Deze motor leverde tussen de 80 en 124 pk.
Later in de jaren '60 werden er ook de eerste V6 motoren ingebouwd. Volgens bepaalde bronnen waren dit voornamelijk Continental of Chevrolet motoren.
In 1971 werd er in de Checker de eerste V8 motor ingebouwd. Deze Chevrolet motor leverde 250 pk.
In de latere jaren '70, begin '80, kreeg de klant keuze uit meerdere motoren. De klant kon kiezen uit een Chevrolet V8 motor, Chrysler V8 motor, enz.. Deze motoren namen elk jaar in vermogen toe.
Door de verschillende productie-jaren heen werd de motor gekoppeld aan een automatische heavy duty 3-versnellingsbak.

Continental 6-cilinder in lijn zijkleppenmotor
Continental 6-cilinder in lijn zijkleppenmotor
Chevrolet V8 motor
Chevrolet V8 motor

Checker carrosserie

De carrosserie van de Taxi/Superba/Marathon is zeer degelijk en sterk. De ontwikkelingsafdeling van Checker wilde steeds een oerdegelijke wagen ontwerpen. Bij de fabricatie van het plaatwerk werd er gebruik gemaakt van een dik type plaatstaal. De verschillende plaatdelen van de Checker carrosserie werden op mallen geperst. De uiteindelijke carrosserie werd dan gemonteerd op een x-frame chassis. Dit chassis werd gemaakt uit stalen balken die zeer degelijk aan mekaar gelast werden. Door gebruik te maken van speciaal staal is de Checker altijd een zeer robuuste wagen geweest. Het enige nadeel was het gewicht van de uiteindelijke wagen, wat zijn verbruik niet ten goede kwam.

Checker taxi chasis
Checker Taxi/Superba/Marathon chassis

Het Checker chassis is zeer eenvoudig en sterk. Gedurende de productie werd er bijna niets veranderd aan het chassis, buiten de ophangpunten van de ophanging. Het laswerk en de montage werd vooral met de hand gedaan.

Technisch bovenaanzicht Checker Taxi/Superba/Marathon
Technisch bovenaanzicht Checker Taxi/Superba/Marathon

Technisch zijaanzicht Checker Taxi/Superba/Marathon
Technisch zijaanzicht Checker Taxi/Superba/Marathon


Bijzondere kenmerken

Checker taxi stoeltjes
Typisch voor een Checker Taxi waren de 2 klapstoeltjes die net achter de voorste rij zetels stonden. Deze 2 stoeltjes waren extra zitplaatsen in de wagen.

Eén van de weinige zaken die veranderden aan de wagen waren de bumpers. De eerste bumpers waren van chroom. De latere bumpers die werden gemonteerd vanaf het midden van de jaren '70 waren van aluminium. Deze bumpers hadden een energie-absorberende functie bij kleine botsingen en gaven de wagen extra bescherming.

Checker taxi bumper
bumper eind de jaren '50

Checker taxi bumper
bumper jaren '60-'75

Checker taxi bumper
bumper jaren '75 t.e.m. 1982

Checker varianten

Checker Superba/Marathon limousine
Checker Superba/Marathon limousine

Checker Superb/Marathon stationwagen
Checker Superb/Marathon stationwagen

Checker Superba/Marathon sedan
Checker Superba/Marathon sedan

Checker Aerobus
Checker Aerobus

Checker ambulance
een zeldzame ambulanceversie op basis van de Checker

Einde productie

Door de oliecrisis in de jaren '70 en andere ontwikkelingen in de taxi-wereld kwam er in 1982 een einde aan het merk Checker. Taxi-bedrijven waren tijdens de oliecrisis overgegaan naar kleinere wagens, die minder verbruikten en goedkoper waren. Deze trend zette zich later door. De Checker werd het slachtoffer van zijn hoog benzine verbruik. Men stopte de productie te Kalamazoo in 1982. Men zag geen toekomst meer voor de Checker Taxi.
Het laatste exemplaar dat op 12 juli 1982 van de productieband rolde, kreeg een plaatsje in het Gilmore Museum, in Hickory Corners (Michigan).
De Checker Taxi's bleven nog een lange tijd in het dagelijkse straatbeeld, zelfs nu nog zie je hier en daar een legendarische Checker "Yellow Cab" rijden in New York.

Checker folder Checker folder

(Jonny B.)

Bronnen:
1) Checker Car Club of America
2) Gonzo's Yellowcab
3) Jan V.E.
4) eigen documentatie

Websites:
www.gilmorecarmuseum.org

Deze website gebruikt cookies om het gedrag van bezoekers te analyseren en om het gebruiksgemak voor bezoekers te verhogen. Door gebruik te blijven maken van deze website, geeft u toestemming voor het plaatsen van cookies. Lees ons cookiebeleid voor meer informatie.