Checker taxi's - "Yellow Cab"
Iedereen kent de Checker taxi's uit de Amerikaanse films van de jaren '50, '60, '70 en '80.
De Checker A10 was vele jaren te zien in het straatbeeld van de Amerikaanse steden en stond daar bekend als de legendarische "Yellow Cab".
Checker A4 en Checker A6
Checker Motors Corporation werd opgericht
op 2 februari 1923 in Kalamazoo (Michigan) door Morris Markin. De firma is één van
de weinige autobedrijven geweest in de V.S. die niet tot de "Grote
Drie" (GM, Ford en Chrysler) behoorde, dit vooral dankzij productspecialisatie.
Tussen 1923 en 1960 produceerde Checker taxi's
en was hierin de grootste ter wereld. Het bedrijf was één van de eerste firma's
na de Tweede Wereldoorlog die een nieuwe wagen presenteerde. De wagen, model A4 genaamd, was
zeer ruim en zeer comfortabel voor de inzittenden. Dit maakte hem zeer nuttig als
taxi. Het Model A4 werd opgevolgd in 1953 door de A6, een verbeterde versie
van de A4, die werd gebouwd t.e.m. 1955.
Checker Model A4 1950
Checker Model A6 1953
Checker A8
In 1956 werd het nieuwe model A8 voorgesteld. Dit model werd meteen een groot
succes en Checker kreeg van over heel de V.S. bestellingen binnen van verschillende taxibedrijven.
Voor het bedrijf brak er een succesvolle periode aan met groei en bloei. Om aan
de vraag te voldoen, nam Checker meer personeel aan en werd de productie
opgedreven.
Checker A10
In 1959 werd de nu legendarische Yellow Cab voorgesteld. Het was een licht gewijzigde
versie van de A8. Dit model bleef in productie t.e.m. 1982. Gedurende de productieperiode
van de Checker A10 werden er maar weinige wijzigingen doorgevoerd.
Voor Checker
zijn de jaren '60 één van hun succesvolste periodes geweest. Ze domineerden de taxi-markt
volledig. Morris Markin zag zijn voertuigen rijden in alle regio's van de V.S. en
was daar zeer fier op.
Tot aan zijn dood, in 1970, bleef Morris Markin zijn firma leiden.
Checker Superba en Checker Marathon
In 1960 werd het model A10 ook aangeboden op de markt van de gewone personenwagens
onder de naam Superba. In 1964 werd deze naam veranderd naar Marathon. Uiterlijk
en technisch waren de personenwagens gelijk aan de taxi-versie. Voor Checker werd
de Superba/Marathon nooit een succes. De wagen bood geen hoogstaande techniek, alleen
maar robuustheid, ruimte en betrouwbaarheid. Ze waren eigenlijk te simpel voor het
Amerikaanse publiek.
Checker Aerobus
In de jaren '60 kwam er een speciaal model: de Aerobus. Deze wagen is eigenlijk niets meer dan een verlengde Superba/Marathon stationwagen.
Checker zag in dit model potentieel bij grote hotels, luchthavens, enz..
Checker motor
De Checker A10 heeft verschillende motoren ingebouwd gekregen.
De eerste versie van de Superba/Marathon/Taxi
had standaard een Continental 6-cilinder in lijn motor, met zij- of kopkleppen.
Deze motor leverde tussen de 80 en 124 pk.
Later in de jaren '60 werden er ook de eerste V6 motoren ingebouwd. Volgens bepaalde
bronnen waren dit voornamelijk Continental of Chevrolet motoren.
In 1971 werd er in de Checker de eerste V8 motor ingebouwd. Deze Chevrolet motor leverde 250 pk.
In de latere jaren '70, begin '80, kreeg de klant keuze uit meerdere motoren. De klant kon kiezen uit een Chevrolet V8 motor, Chrysler
V8 motor, enz.. Deze motoren namen elk jaar in vermogen toe.
Door de verschillende
productie-jaren heen werd de motor gekoppeld aan een automatische heavy duty 3-versnellingsbak.
Continental 6-cilinder in lijn zijkleppenmotor
Chevrolet V8 motor
Checker carrosserie
De carrosserie van de Taxi/Superba/Marathon
is zeer degelijk en sterk. De ontwikkelingsafdeling van Checker wilde steeds
een oerdegelijke wagen ontwerpen. Bij de fabricatie van het plaatwerk
werd er gebruik gemaakt van een dik type plaatstaal. De verschillende plaatdelen
van de Checker carrosserie werden op mallen geperst. De uiteindelijke carrosserie
werd dan gemonteerd op een x-frame chassis. Dit chassis werd gemaakt uit stalen
balken die zeer degelijk aan mekaar gelast werden. Door gebruik te maken van speciaal
staal is de Checker altijd een zeer robuuste wagen geweest. Het enige nadeel was
het gewicht van de uiteindelijke wagen, wat zijn verbruik niet ten goede
kwam.
Checker Taxi/Superba/Marathon chassis
Het Checker chassis is zeer eenvoudig en sterk. Gedurende de productie werd er bijna
niets veranderd aan het chassis, buiten de ophangpunten van de ophanging. Het laswerk
en de montage werd vooral met de hand gedaan.
Technisch bovenaanzicht Checker Taxi/Superba/Marathon
Technisch zijaanzicht Checker Taxi/Superba/Marathon
Bijzondere kenmerken
Typisch voor een Checker Taxi waren de 2 klapstoeltjes die net achter de voorste rij zetels stonden. Deze 2 stoeltjes waren extra zitplaatsen in de wagen.
Eén van de weinige zaken die veranderden aan de wagen waren de bumpers. De eerste
bumpers waren van chroom. De latere bumpers die werden gemonteerd vanaf het midden
van de jaren '70 waren van aluminium. Deze bumpers hadden een energie-absorberende
functie bij kleine botsingen en gaven de wagen extra bescherming.
bumper eind de jaren '50
bumper jaren '60-'75
bumper jaren '75 t.e.m. 1982
Checker varianten
Checker Superba/Marathon limousine
Checker Superb/Marathon stationwagen
Checker Superba/Marathon sedan
Checker Aerobus
een zeldzame ambulanceversie op basis van de Checker
Einde productie
Door de oliecrisis in de jaren '70 en andere ontwikkelingen in de taxi-wereld kwam
er in 1982 een einde aan het merk Checker. Taxi-bedrijven waren tijdens de oliecrisis
overgegaan naar kleinere wagens, die minder verbruikten en goedkoper waren. Deze
trend zette zich later door. De Checker werd het slachtoffer van zijn hoog
benzine verbruik. Men stopte de productie te Kalamazoo
in 1982. Men zag geen toekomst meer voor de Checker Taxi.
Het laatste
exemplaar dat op 12 juli 1982 van de productieband rolde, kreeg een plaatsje in
het Gilmore Museum, in Hickory Corners (Michigan).
De Checker Taxi's bleven nog een lange tijd in het dagelijkse straatbeeld, zelfs
nu nog zie je hier en daar een legendarische Checker "Yellow Cab" rijden in New York.
(Jonny B.)
Bronnen:
1) Checker Car Club of America
2) Gonzo's Yellowcab
3) Jan V.E.
4) eigen documentatie
Websites:
www.gilmorecarmuseum.org